شاید شما هم در مورد دمودکس در فضای مجازی مطالبی را دیده باشید. همه از دمودکس و عارضه های پوستی آن صحبت می کنند. عده ای از ریزش مو عده ای از خارش پوست مطالبی را منتشر کرده اند. اما آیا انگل دمودکس باعث ریزش مو می شود؟ در این مقاله به پاسخ صحیح می رسیم

دمودکس به انگل های بسیار کوچکی گفته می شود که در فولیکول های مو زندگی می کنند مخصوصا روی صورت!

نواحی مثل پیشانی، گونه ها، اطراف بینی، مژه ها و گوش خارجی که تقریبا می توان گفت همه انسان ها این انگل را دارند و مشکل خاصی هم ایجاد نمی کند مگر در شرایط خاص مثل افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند(HIV) و برخی مشکلات پوستی خاص که در ادامه صحبت می کنیم. به بیماری که این انگل ها در برخی افراد ایجاد می کنند دمودیکوزیس گفته می شود.

دو نوع انگل دمودکس در پوست انسان زندگی می کند:

1.Demodex folliculorum

2.Demodex brevis

که نوع اول یا فولیکولاروم در فولیکول مو مثل مژه ها زندگی میکند و از سلول های پوستی تغذیه می کند و نوع دوم یا برویس در غدد چربی نزدیکی فولیکول مو زندگی و از چربی تغذیه میکند. با اینکه بسیاری از ما این انگل را روی پوست خودمان داریم ولی دمودیکوزیس بسیار نادر است و در افرادی مثل :

1.افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند

2.افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف میکنند

3.افرادی که شیمی درمانی می شوند

4.افرادی که رزاسه دچار هستند

شایع می باشد.

این افراد چه علایمی را دارند؟

احساس سوزش و خارش، قرمزی، حساس شدن پوست، احساس زبر بودن پوست، ماکول؛ اگر مژه ها را درگیر کرده باشد علایمی همچون: التهاب و خارش چشم و مژه ها (Blepharitis)، ریزش مژه(Madarosis)، کاهش بینایی به دلیل تورم، دیده می شود.

یکی از سوالات رایج در این زمینه این است که آیا این انگل ها مسری هستند؟

انسان در حین تولد این انگل هارا ندارد و به نظر می رسد از طریق مادر به نوزاد هنگام شیردهی منتقل می شود و این انگل ها مسری می باشند.

روش های درمانی این بیماری چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، این انگل ها خطرناک نیستند و نیاز به روش درمانی ندارند مگر در افرادی که مثال زده شد و در این افراد هم اگر این انگل بیش از حد تکثیر یابد نیاز به درمان داریم که درمان ها شامل:

1.سلنیوم سولفاید

2.ایورمکتین

3.محصولات حاوی سولفور

4.ژل مترونیدازول

5.پرمترین

با توجه به تشخیص متخصص پوست و روش درمانی پزشک می باشد.

چگونه می توانم از ایجاد بیماری دمودیکوزیس جلوگیری کنم؟

این انگل ها به هیچ عنوان از بین نمیروند و افرادی که مستعد این بیماری میباشند با انجام نکات زیر میتوانند از بروز آن جلوگیری کنند:

1.شستشو چشم ها یا شامپو چشم یا شامپو بچه هر شب

2.شستشو صورت با یک شوینده ملایم بدون صابون(Soap free cleanser)

3.آرایش غلیظ و چرب انجام ندهید و از محصولات oil free استفاده کنید

4.هر چند وقت یکبار لایه بردار استفاده کنید

5.هر هفته روبالشی را بشورید

آیا نیاز دارم که از محصولی خاص برای این انگل از برندی خاص استفاده کنم؟

جواب نه است! خیلی از ادعاهای برند های موجود در مارکت فقط جنبه بیزینسی دارند و شما با شسشتشو معمولی با یک شوینده معمولی میتوانید از آن جلوگیری کنید. و نیاز به شوینده های گران قیمت با هدف مارکتینگ ندارید، اگر نیاز به درمان باشد در وضعیت حاد، متخصص پوست از کرم های درمانی تجویز میکند.

آیا ضد آفتاب خاصی باید استفاده کنم؟

جواب نه است! برای این افراد که دچار دمودیکوزس هستند فقط کافیه نکات بالا را رعایت کرده و از یک ضد آفتاب oil free استفاده کنید

در پایان، دوست عزیز نگران این انگل نباش ، عکس های این انگل باعث وحشت میشه و مطالب یک عده سودجو هم وضعیت رو بدتر میکنه، افرادی سیستم ایمنی فعال که هیچ!

چون بالای 80 درصد مردم این انگل رو دارن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف که داروی سرکوب ایمنی مصرف میکنند و سایر افراد نام برده در ابتدای مقاله با رعایت نکات گفته شده باز هیچ مشکلی نخواهند داشت.

مواظب افراد سودجو باشید!